EiYnA RaIhaNah

EiYnA RaIhaNah

About Me

My photo
aku akn bhgia bile insan2 aku syg bahagia..)

Tuesday, August 23, 2011

kisah ayanda saya.....sayang ayah saya tuk selamanya...

salam semua muslimin n muslimat.....
hari ni ttbe je r mood tuk aku shre ngn korang kisah pemergiaan ayahnda saya....
sebelum tuh same2 kite sedekah AL-FATIHAH,,,,buat ayahnda saya TENGKU JOHAN B BUSU....
CERITANYA BERMULA BEGINI:


ummm,,,mlam tuh masuk anniversary pekenalan saya ngn my fiance y ke-5...so malam tuh saya xde pom g raikan tarikh tuh,,tapi malam tuh saya ngn my besstie saya kuar g jalan2 kat bandar....lepas jew round2 perut ni daa mnynyi kelaparan....so mase tuh jam pom masih awal lagi dalam 11pm....saya ngn laju jer kuarkan idea nak blanje dia kat fatisha musroom....ummm...bestlaa jugak makn2 western ni malam2 kan..sambil2 tambhkan berat badan y mmg makin doraemon ni....:)...


lepas je makan2...dalam 12.15pm tuh saya ngn perut mbonyot nih ajak laa my besstie balik....saya yag drive time balik tuh...kami ambil masa dalam 10min nak sampai umah,..sampai je umah saya ajak laa my besstie lepak2 dulu dalam bilik....mase saya masuk lam umah tuh ayahnda saya masih lagi duk tengok tv depan ruang tamu....ayah normal xde lak bgthu sakit kat mane2.....ayah saya xde mnunjukan pe2 bawakan pelik pom cam selalu org tua2 cakap....


umm..dalam jam 1.15am camtu laa....my bestie cakap nak balik...so saya hantar laa dia kat depan umah.....n mase masuk balik laa umah ayah saya cume bagthu..."adik esok kalau g pasar minggu belikan abah cendol yep"....tulaa kate2 terakhir ayah saya....saya pulak ngn jawapan selambe balas soalan ayah"beresss....bagi duit on jew"....yaallah nape saya xtahu y tu kate2 terakhir dri ayah saya,,,andai laa saya masih dberi pluang akan saya peluk n cium tgan dia mmhon k'ampunan darinya...


lepas jew saya jawab soalan tadi...saya terus masuk bilik n on9 fb...mmg ni je keje wajib saya tahu....tiap2 malam saya m'gadap lappy buruk saya nih m'0nline kan diri d dunia maya....sdangkan itu adelah malam terkhir ayahnda saya berada d rumah,,,,sedang saya on9 saya dengar pintu depan umah tbuka...saya tahu ayah saya nak kuar cz kami bersahur n makn d kedai kat depan umah..so daa mmg jadi kebiasaan jadi saya wat xthu jela...


lebih kurang dalam 1.45am...saya de dengar kuat macam de org b'lari masuk umah ngn laju..bila saya tyer sape n knape???jawabnya akak saya abah saya y b'lari nak buang air besar...saya masih wat xendah n masih m'online diri d dlam bilik mase tuh..yaallah hinanya kan saya???


mak saya lak ttbe jew malm kjadiaan tuh tido awal...biase2 2,3am mak masih duk sembang2 ngn kami....lebih kurang 10min lepas saya dengar orng b'lari tadi tuh abang saya balik dri kije,,,bilik abang blakng kat dapur...so mase dia nak masuk lam bilik simpan helmet dia tgoklaa kat luar api tandas cerah...abang pom jngukkan kepala dia kat luar....


mase tuh ALLAH jew yang tahu keadaan ayah saya....ayah saya daa rebah myandar kat dinding dalam keadaan xsedar.....abang sambil mgalir airmata mmekik panggil saya,mak n akak,,,,mase tuh mmg binggung giler saya....tgok lak mak saya rebah..saya n abang bawak ayah masuk ruang tamu.....dalam mase 5minit abang g panggil HA kat klinik....


n dengan pntas xsampai 10minit pmbntu2 klinik daa sampai umah saya......saya mse tuh xtggal ayah saya bisikan kat tlinga dia kalimah2 allah....saya mintak ayah balas ggaman tangan saya...allhamdullilah mase tuh ayah masih still boleh bertahan....pahtu ayah terus dbawa ke hospital besar kemaman,,,,,


sampai je kat hospital doc cakap jantung ayah saya xstabil only 40%...kalu normal 68% keatas n ayah saya akan sedar....so kami adik beradik banyak2 bdoa kat luar mdh2an ape y xdingi blaku....dalam 30min doc pggil family kami....doc cakap ayah saya daa kene strok...mase tu tuhan jew y tahu perasaan kami adik badek...pahtu darah ayah daa naik n daa merebak ke kepala n kemungkinan besar tuk sedar mmg kecil....


n ayah perlu dhantar ke HTAA....sebb kamaman xde pakar kepala..jam 6am ayah saya pom dtransfer ke kuantan...sampai je sana ayah dmasukkan ke kecemasan n terus bjupe ngn pakar....lepas slesai sgalanya....kami jumpe doc pkar y rawat abah..katenya keadaan ayah saya mmg daa berat...coz salur darah kat otak pom daa pecah.....


lpas ayah dmasukkan d wad 5c(semua patient y ade lam ni semua y dalam thap kritikal)saya n adik bradik gilir2 jage,,,n hinggalah malam ke2 ayah saya d wad tuh saya jage allayarham n tunang saya...malam tuh ngn ttbe jew tunang saya rasa kaki abah saya sejuk....n kbetuln  de doc y lalu kat situ...dia pom dengan laju tnyer nape leh jadi camtu....


dengan jawapan y sememangnya semua orng xnak...doc cakap abah saya daa dlam tahap kritikal....
n bnyak2 kan bace surah suci al-quran d tlinga dia...mase dngar macam tuh daa rase gelap dunia ni....mase tuh dalam 12.30am 17.8.11....kami adik brdik daa bkmpul d sisi abah mgaji n mgjar dia m'gucap....


dalam mase kritik xlame abah m'geluarkan airmata apabila sorng demi sorang anak2 mmhon maaf pade dia...n kami semua gngam nafas dia...dengan nafas y lemah ayah mhembuskan nafas terakhir...n mase tuh abang saya d pangkuan tlinga dia...mesin jantung daa mnunjukan link strike.....ayah saya daa pergi untuk selamanya.....




AL-FATIHAH wat allyarham...bulan baik....n hari nuzul quran ayah djmput ilahi....ayah seorang hamba allah y mulia...mudah2an arwah ayah dtmpatkan dtmpatkan dikalangan org2 y beriman n beramal soleh...insyaALLAH....AMIN......

No comments:

Post a Comment